Header

Kraka

Kraka blev bygget og designet af Claus Nørregaard og Peter Madsen med udgangspunkt i erfaringerne fra Freja.  Fartøjet er designet til at dykke til 40 meter og har logget over 50 kraka01dyk.

Som sine militære søstre har ubåden et dobbeltskrog hvor det inderste er et trykskrog som gør at der altid hersker atmosfærisk tryk ombord. Det betyder at man kan dykke uafhængigt af dykkertabellen. Opdriften, og dermed dybden reguleres med et system af ballasttanke, og når båden er neddykket – og i neutral opdrift – af dens dybderor – alt igen som på militær ubåde.

Kraka blev taget på land i 2009 og har siden været udstillet på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør.
• Længde: 12,6 meter
• Bredde: 1,0 meter, 1,7 med hydroplaner
• Højde: 2,9 meter
• Aktionsradius: 40 sømil på dieselmotor og 3 sømil på elmotor
• Fart: 9 knob uddykket, 3 knob neddykket
• Hovedmotor: En Volvo Penta MD 19 marinediesel på 40kW
• Elmotor: En Sauer Danfoss 24 volt DC elmotor på 6,0 kW
• Akkumulator: 400 Ah/ 24 volt Setronic – Fiamm GS gel akkumulator

kraka03 building_kraka_9 IMG_1395

kraka100_tn Kraka102_tn Kraka

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>